Laatste Nieuws

De nieuwe Insignia Grand Sport: Opels nieuwe vlaggenschip


07-12-2016 11:51

Nieuwe Opel Insignia Grand Sport in het kort
Van de huidige generatie Insignia, met de titel Car of the Year 2009, zijn inmiddels meer dan 900.000 stuks verkocht. De nieuwe generatie van Opels vlaggenschip is gebaseerd op een compleet nieuwe architectuur. Door de toepassing van lichtgewicht materialen is deze nieuwe architectuur tot 175 kilogram lichter dan voorheen, zodat hightech eigenschappen als de ultramoderne vierwielaandrijving met torque vectoring en de nieuwe achttrapsautomaat optimaal tot hun recht komen. Uiteraard is de nieuwe Insignia Grand Sport voorzien van de nieuwste toptechnologie, zoals de nieuwste generatie IntelliLux LED®-matrixverlichting, Lane Keep Assist, een head-updisplay en unieke AGR-gecertificeerde premium stoelen.
De Insignia Grand Sport biedt uitstekende infotainment en connectiviteit dankzij de nieuwste generatie IntelliLink-systemen en Opel OnStar. Als extra OnStar service komt met de introductie van de nieuwe Insignia nu ook de mogelijkheid om via de persoonlijke assistent een hotel te kiezen en te assisteren bij een boeking.
Zelfs de veiligheid van mensen buiten de auto is naar een hoger plan getild. Zo heeft de Insignia als eerste Opel een actieve aluminium motorkap, wat de voetgangersveiligheid ten goede komt in geval van een aanrijding.

"De nieuwe Opel Insignia Grand Sport heeft alle kwaliteiten van zijn succesvolle, compactere broer, de Astra, en brengt die naar een hoger niveau", zegt Opels CEO, Karl-Thomas Neumann. "Geen enkele andere auto in deze klasse heeft zoveel ultramoderne technologie aan boord als de nieuwe Insignia. Daarmee en met de uitzonderlijke combinatie van elegantie, lichtvoetigheid en wendbaarheid staat ons nieuwe vlaggenschip op een ongekend hoog niveau. Het is een Grand Sport in de beste zin van het woord."

Pure emotie: design geïnspireerd op Monza Concept
De Opel Insignia Grand Sport is vooral één ding: efficiënt in elk opzicht. De veelgeprezen Monza Concept – die debuteerde op de IAA van Frankfurt in 2013 – was niet voor niets de inspiratiebron voor het in- en exterieurdesign. De lengte van het vijfdeursmodel is nagenoeg identiek aan dat van zijn voorganger, maar het gewicht van de kale carrosserie van de nieuwe Insignia is wel zo'n zestig kilogram lager. In totaal kan de gewichtsbesparing oplopen tot 175 kilogram. De 11 millimeter grotere spoorbreedte en 29 millimeter lagere daklijn benadrukken het indrukwekkende, atletische en sportieve postuur van de nieuwe Insignia. Dankzij de kortere overhang vóór en achter heeft de Insignia Grand Sport een langere wielbasis dan de huidige Insignia (+92 millimeter). De wielen zijn dichter bij de hoeken van de carrosserie geplaatst. De nieuwe proporties maken van de auto een ware Gran Turismo.

De prominente grille en ranke koplampen benadrukken de brede opzet van de voorzijde en geven de auto een stoer uiterlijk. De grille is lager geplaatst dan die van het vorige model en benadrukt de solide look. De compromisloze dynamiek loopt door in de zijkant van de carrosserie. De 'sweepspear', die start in de voordeur, geeft de Insignia Grand Sport een dynamische uitstraling en verwijst naar de atletische vormen van de Monza Concept.

De zijruiten zijn aan de bovenkant voorzien van een verchroomde strip – in plaats van een volledige omlijsting – en samen met de coupévormige daklijn zorgt dat ervoor dat de auto lager en breder oogt. De 'blade'-vorm in de lagere portierdelen leidt de aandacht van de kijker naar de achterkant. Heldere en simpele lijnen gecombineerd met kenmerkende LED-verlichting in een dubbele 'wing'-vorm maken de achterzijde van de auto een indrukwekkend geheel. Het nieuwe, centraal geplaatste derde remlicht met LED-techniek is geïntegreerd in de daklijn en geeft de achterzijde van de Insignia een hightech look. Een ander voordeel van het sportieve carrosserieontwerp is de extreem lage luchtweerstand. De Cw-waarde van de Insignia Grand Sport bedraagt 0,26. Daarmee is dit een van de meest aerodynamische auto's in zijn klasse.

"Met de nieuwe Insignia Grand Sport zijn we een stap verder gegaan dan met elk ander Opel-productiemodel", zegt Mark Adams, Vice President Design Europa. "Elke lijn en elk designkenmerk straalt technische knowhow uit en uiterste precisie. De details maken het verschil en geven de nieuwe Insignia zijn premium karakter. De nieuwe Insignia Grand Sport biedt extreem veel waar voor z'n geld, met het aura van een auto uit de premium klasse."

De aandacht voor het kleinste detail is ook zichtbaar in het interieur. Strakke lijnen, gladde oppervlakken en toonaangevend vakmanschap bieden een gevoel van elegantie. De cockpit is gericht op de bestuurder, die in de nieuwe Insignia drie centimeter lager zit dan in de huidige Insignia. De algehele beleving is intuïtief, comfortabel en uiterst gemakkelijk. De bestuurder voelt hierdoor nog beter wat de auto doet en ondergaat een compleet nieuwe rijervaring. De middenconsole is zo ingedeeld dat de bestuurder maximale controle heeft en overal makkelijk bij kan. Het frameloze touchscreen van het IntelliLink-infotainmentsysteem straalt verfijnde, technische charme uit. Ook andere inzittenden in de Grand Sport profiteren van het nieuwe design en de nieuwe proporties van de auto. De grotere wielbasis geeft passagiers achterin meer zitruimte en de bagageruimte bedraagt 490 liter tot 1.450 liter.

Aandrijftechnieken die het rijplezier verhogen
De nieuwe Opel Insignia Grand Sport oogt niet alleen dynamisch, maar rijdt ook zo. De auto is vanaf de verkoopstart volgend jaar leverbaar met diverse turbomotoren en transmissies. De hoogst efficiënte achttrapsautomaat is helemaal nieuw in de line-up en maakt indruk met toonaangevend schakelcomfort. De transmissieverhoudingen zijn uitgebreid en de schakelacties verlopen soepel en vrijwel onmerkbaar. Daardoor accelereert de auto gewillig, zelfs bij lage toerentallen. De inwendige wrijving van de achttrapsautomaat, die in eerste instantie alleen in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar is, is geminimaliseerd, wat de efficiency ten goede komt.

De nieuwe, intelligente vierwielaandrijving is een andere highlight. Twee elektronisch aangestuurde multiplaatkoppelingen vervangen het achterdifferentieel. Voor het eerst biedt het AWD-systeem van Opel torque vectoring – de beste manier om de aandrijfkracht over te brengen op de weg, of die nu nat, glad of met sneeuw bedekt is. Het voertuig ontvangt stuurimpulsen via de actief gecontroleerde koppelverdeling naar de afzonderlijke wielen. Een voorbeeld: in een bocht stuurt het systeem extra koppel naar het buitenste wiel zodat de bochtenprecisie van de Insignia Grand Sport toeneemt. Het systeem reageert in milliseconden wanneer het gaspedaal ingedrukt wordt, zodat de auto onder alle omstandigheden stabiel en makkelijk bestuurbaar blijft.

Het verder geoptimaliseerde FlexRide-onderstel vormt de basis voor een optimaal rijgedrag onder alle omstandigheden. Het systeem past de instelling van dempers, besturing, gasrespons, ESP en schakelmomenten (bij automatische transmissie) onafhankelijk of gebaseerd op de ingeschakelde rijmodi 'Standard', 'Sport' of 'Tour' aan. De nieuwe 'Drive Mode Control'-software vormt het hart van het adaptieve onderstel. Het systeem analyseert continu de geleverde informatie van sensoren en instellingen en herkent de rijstijl van de bestuurder.

Veiligheid staat voorop: uitstekende rijhulpsystemen
De nieuwe Opel Insignia Grand Sport maakt niet alleen indruk met state-of-the-art ondersteltechnologie, maar ook met ultramoderne assistentie- en comfortvoorzieningen. Geen enkel ander model in dit segment biedt zo'n grote range aan intelligente technologieën als het nieuwe vlaggenschip van Opel.

Een van de highlights is de nieuwe generatie van Opels innovatieve en bekroonde IntelliLux LED®-matrixverlichting. Die bestaat nu uit 32 LED-elementen – twee keer zoveel als in de Astra – die allemaal geïntegreerd zijn in een compactere koplamp. Het grotere aantal LED-elementen zorgt ervoor dat diverse lichtpatronen zich kunnen aanpassen aan elke verkeerssituatie en dat de schakeling tussen diverse lichtpatronen soepeler verloopt dan ooit. De nieuwe IntelliLux LED®-matrixverlichting heeft een nog betere lichtintensiteit en -verdeling. Om het zicht in bochten bij ingeschakeld grootlicht nog verder te verbeteren, hebben de engineers een nieuwe functie toegevoegd aan de nieuwe IntelliLux LED®-matrixverlichting: de lichtintensiteit in de binnenste matrixsegmenten neemt afhankelijk van de stuurhoek toe zodat de bestuurder maximaal zicht heeft in bochten. Als extra zorgt een andere 'high beam spotlight' samen met ingeschakeld grootlicht voor een lichtbereik tot wel 400 meter.

Additionele rijhulpsystemen zijn:

  • Head-updisplay: informatie over snelheid, verkeersborden, navigatie en ingestelde of begrensde snelheid wordt geprojecteerd op de display direct in het zicht van de bestuurder. Op deze manier kan die zich maximaal concentreren op de weg.
  • Adaptive Cruise Control: dit systeem meet de afstand tussen de auto en de voorligger en past automatisch de snelheid aan. Het systeem schakelt automatisch de noodremfunctie in als de afstand abrupt aanzienlijk afneemt.
  • Lane Keep Assist met Lane Departure Warning: dit systeem waarschuwt en voert subtiele stuurcorrecties uit om ongelukken te voorkomen tijdens het onbedoeld verlaten van de rijstrook.
  • Rear Cross Traffic Alert: dit systeem maakt gebruik van radarsensoren in de achterbumper om objecten binnen 20 meter links en rechts naast het voertuig te detecteren. De kijkhoek bedraagt 90º. Een nuttige toepassing bij het achteruit inparkeren of wegrijden bij beperkt zicht.

Simpelweg indrukwekkend: comfort en infotainment van topniveau
De Insignia Grand Sport zet ook voor wat betreft comfort de maatstaf in zijn segment. Opel is nog altijd een van de weinige fabrikanten die stoelen monteert die gecertificeerd zijn door 'Aktion Gesunder Rücken' (Duitse instelling van rugspecialisten). De premium, ergonomische stoelen in de Insignia Grand Sport bieden een unieke combinatie van zijdelingse steun en massage-, geheugen- en ventilatiefuncties in aanvulling op de standaard verstelmogelijkheden. Passagiers achterin zitten comfortabeler dan ooit dankzij geïntegreerde stoelverwarming in de buitenste zitplaatsen. De verwarmde voorruit garandeert snel zicht op koude winterdagen. Keyless 'Open & Start' is standaard op alle uitvoeringen en zorgt voor een comfortabele instap.

Aan uitstekende entertainment- en connectiviteitsdiensten is uiteraard ook gedacht, dit hoort nu eenmaal bij Opel. De nieuwste IntelliLink-systemen met ondersteuning van Apple CarPlay zijn leverbaar. Het koppelen van een smartphone aan het infotainmentsysteem is kinderspel en opladen kan draadloos dankzij de ingebouwde inductielader. Ook Opel OnStar, de succesvolle en handige persoonlijke mobiliteitsassistent van Opel, is aanwezig en geeft zekerheid met systemen als Automatic Crash Response en Stolen Vehicle Assistance. Dankzij een ingebouwde Wi-Fi-hotspot kunnen tot zeven apparaten tegelijk online zijn.

De nieuwe, coupé-achtige Opel Insignia Grand Sport beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève, in maart 2017. De marktintroductie vindt plaats in het 2e kwartaal van 2017. Prijzen maakt Opel volgend jaar bekend. Opel breidt de Insignia-familie later uit met een nieuwe Insignia Sports Tourer en een Insignia Country Tourer. 

Terug naar nieuwsoverzicht